דפים

יום ראשון, 21 באפריל 2013

רוצים להביא כלב או חיה אחרת לילדים? תחשבו רגע


האם הבאת בעל חיים הביתה תעשה טוב לבית ולבני המשפחה?

תמונה מהבלוג The dog in world
התשובה אולי תפתיע אתכם, אבל היא: לא תמיד. הבאת בעל חיים הביתה יכולה לתרום לכל בני המשפחה, אבל לא תמיד החזקת בעלי חיים בבית מועילה ותורמת - תלוי מאיזו סיבה הוחלט להחזיק בבעל חיים ומה תהיה ההתנהלות בבית.

לא פעם אני רואה שהדיון על הכנסת בעל חיים הביתה גורם להשפעות שליליות דווקא. למשל: הורים לעיתים מתנים הכנסת בעל חיים הביתה בהתנהגות מסוימת של הילד: הצטיינות בלימודים, או התניה בכך שהוא יצא עם הכלב 3 פעמים ביום. במקרים כאלה לא ברור האם ההורים באמת רוצים בחיית המחמד. הם לפעמים מציבים תנאים  שהילד אינו עומד בהם, ואז - חיית המחמד מסולקת או מקבלת יחס לא מספק.  נתקלתי במקרים בהם נוצר משבר מהותי - הילד מרגיש אשם ומתמלא ייסורי מצפון ותחושות קשות. יש המון כעסים ומתחים בבית ורגשות קשים. זה מצב שרצוי למנוע מראש על-ידי התייעצות.

לעיתים נעשה שימוש בחיית המחמד כדי לנסות לחנך את הילד לסדר, ניקיון והרגלים נוספים. זה לא תמיד מצליח- ואז הכישלון בא או על חשבון הילד (אם הוא לא עומד במשימה יש כל מיני "השלכות"), או על חשבון חיית המחמד. גם כאן חשוב לקבל הדרכה ממטפל בעזרת בעליי חיים או איש מקצוע מתאים אחר. פעמים רבות האמהות מוצאות את עצמן אחראיות על בעלי החיים. הילדים מאבדים בהם עניין מהר מאוד- המחשב והטלוויזיה סוחפים יותר, והאמהות מתוסכלות כי הן נאלצות להיות המטפלות העיקריות.
לכן- הכנסת חיות מחמד הביתה צריכה להתקיים רק אם כולם רוצים בהם כגורם שיאחד את הבית- ולא יפרק אותו.

בנוסף צריך לשים לב שיש חיות מחמד מסוימות שמשנות את הדינמיקה במשפחה: כלב למשל, מעלה שאלות רבות: למי הוא מציית? מה המקום שלו בהיררכיה המשפחתית? למי הוא שייך? (האם מומלץ לקנות אותו כמתנה לילד?) כלב הוא לא חפץ כמו מחשב או משחק- הוא יצור חי נוסף שנכנס לבית עם צרכים ורצונות ומעורר גם כל מיני שאלות בתוך המשפחה. בטיפול נכון - חיית מחמד יכולה לגרום להנאה רבה ולתהליכי התקרבות במשפחה. עושים דברים ביחד, מטיילים ביחד, יוצאים עם הכלב ביחד - כל אלה יכולים להיות מקור עצום להנאה.

אם אתם מתלבטים לגבי הבאת חיית מחמד הביתה מומלץ לדבר ולחשוב על הנושא, ניתן לפנות לאיש המקצוע שלנו בתחום טיפול בעזרת בעלי חיים לייעוץ חד פעמי, מומלץ בנוסף לקפוץ יחד עם הילדים לביקור בחנות חיות או מקום לאימוץ בעלי חיים ולעשות תהליך משפחתי משותף לפני שמחליטים. 

כתב אודי שני  מטפל במכון עידן באמצעות בעלי חיים, מייעץ להורים בנושא בעלי חיים.

אולי גם יעניין אתכם לקרוא עוד:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה