דפים

יום רביעי, 25 ביוני 2014

מהי חרדת בחינות ומה עושים עם זה

מבחנים הם חלק בלתי נפרד מעולמם של תלמידים בבית הספר, סטודנטים באוניברסיטה ומבוגרים שלומדים שצריכים לגשת למבחן כחלק ממסגרת לימודים או עבודה.

חרדת בחינות היא תופעה נפוצה ושכיחה שמעריכים כי קיימת אצל עד 20% מהאוכלוסייה ברמה כזו או אחרת וגורמת לסימפטומים שונים. אנשים אשר סובלים מחרדת מבחנים יכולים לסבול ממגוון די גדול של סימפטומים שיכולים להופיע בזמן הלמידה למבחן, במבחן עצמו ובתקופות מבחנים. בין הסימפטומים שיכולים להופיע: תסמינים גופניים שונים כמו סחרחורת, כאבי בטן, הזעה ועוד, תחושה של מתח, דאגות, פגיעה בדימוי העצמי, קשיי קשב וריכוז, הימנעות ממבחנים או למידה מוגזמת ואובססיבית ועוד תסמינים אשר יכולים להשתנות בין אדם לאדם.

הנה 2 דוגמאות המבוססות על מקרים אמיתיים אשר מדגימות איך זה נראה ומרגיש 

רוני היא תלמידת כיתה י'. היא מוכשרת וחכמה, וכשלומדים למבחן בבית, היא מרגישה שיודעת את החומר מצוין ואפילו יכולה לעזור לחברותיה להתכונן, אבל כשמגיע רגע המבחן, רוני נכנסת ללחץ, שוכחת את החומר, מתקשה לזכור דברים שידעה ומוציאה ציונים נמוכים לאכזבתה.

דני הוא סטודנט באוניברסיטה בתחום מדעי החברה. בזמן האחרון, כשהוא ניגש למבחנים הוא מרגיש שיותר קשה לו, הוא מוצא את עצמו מזיע, מתקשה לנשום, הלב דופק, וכל רעש קטן מסביב מפריע לו להתרכז. במבחנים האחרונים הוא נכשל ועכשיו צריך ללמוד ולגשת שוב למועדי ב וזה עוד יותר מלחיץ.

חשוב לדעת שניתן לטפל בחרדת מבחנים בעזרת טיפול פסיכולוגי ממוקד בחרדה ולרוב התוצאות טובות וחל שיפור. במהלך הטיפול מקבלים כלים להתמודד עם האספקט הגופני, הרגשי והקוגניטיבי של החרדה. דברים נוספים שיכולים לעזור הם שיפור כישורי הלמידה והביצוע, לימוד של טכניקות הרגעה עצמיות למשל תרגילי נשימה ושינויים באורח החיים שתורמים להפחתת החרדה.



לחוצים ודואגים מהמבחן הבא? טפלו בזה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה