דפים

יום שני, 14 בינואר 2013

דפוסי תקשורת במצבי קונפליקט

בספר המומלץ משפחה מודרנית מאת וירג'יניה סאטיר, יועצת ומטפלת משפחתית, היא מתארת כיצד מתוך ניסיונה רב השנים היא למדה לזהות את התגובות השונות של בני אדם כחלק מדפוסי תקשורת אוניברסליים החוזרים במצבי מתיחות וחשש לפגיעה בערך העצמי של האדם ומשפיעים רבות על התקשורת עם הסביבה וכמובן על תקשורת בתוך המשפחה.
דפוסי התקשורת אותם היא מתארת הם:

  • פייסנות - לפייס את הזולת כדי שלא יתרגז או יכעס
  • הטלת אשמה - להטיל עליו אשמה כדי שיחשוב שאתה חזק וכדי שהוא יהיה אשם בכשל בתקשורת
  • שכלתנות - להיות מחושב ולבצר את הערך העצמי ע"י שימוש במילים גבוהות
  • טשטוש - להסיח את הדעת ולהתעלם מהאיום כאילו אינו קיים.
איזה דפוס תקשורת מבין אלו מזכיר לכם משהו בהתנהגות שלכם? או של בן משפחה?

דפוסים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי הן בתקשורת המילולית והן בתקשורת הגופנית וצליל וסוג הקול. כאשר התגובה שהאדם משדר הינה דו משמעית כך שהתגובה המילולית והלא מילולית שולחות מסר שונה נוצר בלבול אצל בן השיח אשר מקשה על תקשורת פתוחה ומיטיבה ולאורך זמן נוצרות בעיות.

לרוב איננו מודעים להתנהגותנו במצבים של קונפליקט, מתח או פגיעה בערך העצמי.
מודעות לכך ובפרט מול אנשים איתם אנו נמצאים בקשר שוטף כמו בני משפחה, עמיתים לעבודה וחברים יכולה לעזור לנו לשפר את התקשורת ולפתור בעיות קיימות. כאשר קשה לנו לעשות זאת בעצמנו מומלץ לפנות לאיש מקצוע לעזרה.

במכון עידן פסיכולוגים מומחים המציעים ייעוץ וטיפול פסיכולוגי פרטני ומשפחתי.


תגובה 1:

  1. ספר מאוד מעניים לדעתי וחשוב לקרוא. אני קראתי אותו, והוא עזר לי להבין ולפרש מצבים בחיי היום יום שלא הייתי בכלל מגישה להם תשומת לב...תמיד חשוב לדעת על מנת להבין.

    השבמחק