דפים

יום שני, 24 בדצמבר 2012

איך לגרום לילדכם לאכול יותר ירקות?

ילדים רבים לא מעוניינים ואף מתנגדים בתוקף לאכול ירקות, פירות ומזונות בריאים אחרים. לעתים זה קשור לבעיית אכילה או השמנה, לעתים זה עניין של קושי עם הטעמים או המרקם, לעתים זה פשוט הרגל שנוצר דרך למידה מהתייחסות הסביבה לאוכל. הורים אשר מעוניינים בבריאות הילדים צריכים להשקיע מחשבה וגם עשייה כדי להרגיל את הילדים לאכול מזונות בריאים כמו ירקות כבר מגיל צעיר.
לשם כך מצורפים מספר טיפים מעשיים להורים כיצד לגרום לילדים לאכול יותר ירקות:

  • הכי חשוב - דוגמא אישית, הילדים לומדים ממה שהם רואים אותכם עושים ולא ממה שאתם אומרים להם לעשות, אי אפשר לצפות מילד לאכול ירקות אם הוא מרגיש מאחד מההורים שזה "עונש" או "פחות שווה" ורואה שההורים עצמם לא אוכלים ירקות. יהיה פשוט בהרבה לילדים לאכול ירקות אם זה משהו שמקובל בבית ואם ההורים ושאר בני המשפחה אוכלים ירקות באופן קבוע ונהנים מזה. אבל לא תמיד זה מספיק.
  • לגוון ולא להתייאש, יש המון סוגי ירקות והמון דרכי בישול והכנה. חשוב להמשיך ולנסות ולשדר לילד שגם אם בעבר הוא לא אהב ירק מסוים הוא (וגם אתם - חזרה לסעיף הקודם) תמיד יכולים לנסות שוב. גוונו בירקות, גוונו בשיטת ההכנה, גוונו בצורת הגשה, בלי לעשות מזה ביג דיל, לדאוג שיהיו אפשרויות לילד, כדי שבבוא הזמן יוכל לטעום דברים חדשים.
  • השתמשו בירקות בעלי טעם מתוק אליהם ילדים עשויים להתחבר יותר בקלות. למשל: בטטה מבושלת, גזר, קלחי תירס,  פלפל אדום, עגבניות שרי ועוד.
  • הסוו את הירקות בתוך מנות שהילד יאהב. כך הילד יקבל את הירקות בלי להרגיש שהוא אוכל ירקות ואולי עם פחות חיכוכים סביב הנושא. למשל: מרק (עוף, עדשים) עם ירקות, קציצות או לביבות של ירקות ותוספות שונות, שייק של ירקות ופירות מתוקים.
  • הכניסו משחקים והנאה לתוך חווית האוכל. תנו להם לעזור בבישול והכנה, קחו אותם יחד איתכם לשוק,  חיתכו ירקות בצורות מצחיקות והשתמשו בהם לצייר פרצוף, שחקו ארץ עיר ובחרו ירק לאכול לפי האות וחשבו על דרכים  נוספות יצירתיות לגיוון התזונה ולהנאתכם.
במידה וקיימים קשיים מתמשכים בנושא אכילה ו/או קשיים נוספים מומלץ לפנות לאיש מקצוע: תזונאית קלינית לילדים או פסיכולוג מומחה לילדים. חשוב לזכור כי מחסור ברכיבים תזונתיים חשובים משפיע על התפקוד ועל המצב הרגשי של הילד ולעתים שיפור בתזונה יכול לעזור משמעותית גם לבעיות אחרות.

כתב מורן צמחוני
מטפל במכון עידן בילדים, מתבגרים והדרכות הורים.
כותב בלוג בנושא בריאות ואורח חיים.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

מכון עידן מציע ייעוץ מקצועי במגוון בעיות ותחומי חיים: הדרכות הורים, ייעוץ זוגי, פסיכולוג למתבגרים, טיפול משפחתי ועוד.

תגובה 1: