דפים

יום ראשון, 28 באוקטובר 2012

משמעות הסבל



הספר "משמעות הסבל" מאת אליזבת לוקאס, תלמידה של ויקטור פרנקל, עזר לי לראות בדרך נוספת את דרכי העזרה הפסיכולוגית והרוחנית. היא מאירה את אזורי החופש אצל בני אדם, בשונה ממה שנראה ונחווה כ"גורל", מה שאיננו יכולים לשנות. מתוך החופש שנראה דרך דבריה ודברי אקזיסטנציאליסטים אחרים, יכול אדם למצוא דרך מתוך כאב ומצוקה. הוא מוצא משמעות בסבל, או מתוך הסבל, או על אף הסבל, או על ידי שהוא מפנה מבט אל אפשרויות אחרות.
ממה שנכתב על ספריה: אליזבת לוקאס מוכיחה שאין אדם שמאוחר מדי בשבילו לצמוח מעבר לעצמו; בשום מצב לא מאוחר מדי לגלות ולהדליק ניצוץ של משמעות. ד"ר לוקאס פונה בספריה אל פסיכותרפיסטים מקצועיים ומציגה לפניהם שיטות טיפול מגוונות. אך הספר מיועד גם למטופלים ולקוראים – חולים ובריאים כאחד. כולם יכולים להשתמש בלוגותרפיה (שפיתח ויקטור פרנקל) בפועל, ישירות מן הספר.

לקחתי מדבריה את החשיבות של יכולתו של המטפל להציע פירוש ומובן חלופיים לדבריו ולמצוקתו של המטופל כדי שיוכל לבחון דרכים, אירועים ומצבים בדרך שונה, וכך להיפתח לראיה אחרת של המציאות שלו ובכך למצוא משמעות. מה שהתרפיסט עושה עם חומרי המטופל, תלוי הרבה במה שיש לו או בו, כלומר החומרים, ההבנות והאוריינטציות וההשקפות שהוא נושא עמו כאדם וכאיש מקצוע.

כתב מנשה כהן
פסיכולוג קליני מומחה, טיפול פסיכולוגי במודיעין ובתל אביב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה