דפים

יום שני, 5 בנובמבר 2012

על טיפול אקזיסטנציאלי, אחריות וויקטור פראנקל

בפוסט הקודם פה בבלוג כתב מנשה כהן על הספר משמעות הסבל ומציאת משמעות בטיפול.

ברצוני להרחיב מעט על הרעיון של טיפול אקזיסטנציאלי לפי תפיסתו של ויקטור פראנקל.
ראשית מספר מילים על ויקטור פראנקל:
ויקטור פראנקל היה רופא ופסיכיאטר יהודי וינאי, הוא יצר את שיטת הלוגותרפיה והאנליזה האקזיסטנציאלית, אשר נחשבת לזרם הפסיכותרפיה השלישי בוינה - אחרי הפסיכואנליזה של פרויד והפסיכולוגיה האינדבידואלית של אדלר.
פראנקל כתב ספרים רבים, המפורסם ביניהם ומומלץ מאוד הוא הספר המרתק, האדם מחפש משמעות,  בו תיעד את חוויותיו ממחנה ריכוז בזמן השואה ותיאר את גישתו לחיים ולטיפול אשר שמה דגש על מציאת משמעות לחיים.
ויקטור פראנקל - תמונה מויקיפדיה
אביא כעת קטע מספרו של פראנקל האל הלא מודע אשר מציג באופן יפה את ההבדלים בין הגישות לפסיכותרפיה אשר צמחו בוינה: "על פי ארתור שניצלר, המספר הוינאי הידוע בן זמנו של זיגמונד פרויד, אין בנמצא אלא שלוש מידות טובות: אובייקטיביות, אומץ לב, חוש אחריות. מפתה למדי ליחס לכל אחת מהמידות האלה אחת מהאסכולות שצמחו על אדמתה של וינה".

לפי פראנקל, אומץ הלב הולמת אל הפסיכולוגיה של אדלר, אשר מנסה להקנות למטופל אומץ לב ולעזור לו להתגבר על רגש הנחיתות שלו. פראנקל משייך את מידת האובייקטיביות לפסיכולוגיה של פרויד, אשר מנסה להישיר מבט אל נפש האדם, גם במחיר של גילויים קשים. פראנקל טוען בספר שגישה זו הביאה לבסוף לאובייקטיבציה או מכניזציה מוקצנת של האדם, בכך שמבנה הנפש וחלקיה היצריים מנותחים, וההוויה של האדם מאבדת מההוליסטיות שלה.
פראנקל טוען כי כאן מקומה של הפסיכולוגיה האקזיסטנציאלית אשר מטפחת ושמה במוקד את מידת האחריות. לפי פראנקל האדם נשאל מהי משמעות החיים שלו ועליו לענות דרך מעשיו ודרך לקיחת אחריות על ההויה שלו ועל המציאות שלו.
לטעמי זוהי בהחלט גישה חשובה ומשמעותית לחיים שלנו וכמובן גם לטיפול פסיכולוגי.


כתב מורן צמחוני
טיפול פסיכולוגי במודיעין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה