דפים

יום שני, 10 בדצמבר 2012

איך לפתח הורות מודעת יותר

זה אתגר גדול להיות הורה, תהליך שמתמשך לאורך שנים ודורש עבודה עצמית, התפתחות ושינויים כאדם וכהורה.
בתהליך ההורות, נתקלים במצבים המעלים שאלות מעניינות למשל, איזה הורים היינו רוצים להיות? ועם מה אנחנו מתמודדים היום? איזה הורים היו ויש לנו? כאשר אנו חושבים על הדברים הללו, מדברים עליהם עם בני הזוג ומבינים טוב יותר את הגישה שלנו וגם ההתנהגות שלנו, קל יותר להפוך להיות הורה טוב יותר. לא הורה מושלם, כי אין דברים כאלה, אבל הורה שעוזר לילדים שלו להיות אנשים טובים ומאושרים יותר. בטיפולים שלי עם ילדים ומתבגרים, פעמים רבות עולה מהם התחושה שלהם שהוריהם לא יכולים ולא מוכנים להשתנות. לפעמים הם מגזימים ולפעמים הם גם צודקים. הורים אשר לא מודעים לעצמם ולא עושים מאמצים גם להשתנות כשצריך יקשו על שינוי אפשרי אצל הילדים. ולא פחות חשוב מערכות היחסים עם הילדים יהיו פחות טובות לאורך זמן.
כהדגמה לנושאים שכדאי לחשוב עליהם כהורים אני מצרף מספר שאלות יותר ספציפיות למחשבה, סביר שעל חלק כבר חשבתם במידה כזאת או אחרת, אבל אולי שווה לעשות זאת שוב. אתם מוזמנים לבחור אחת או יותר מהן וממש לענות עליה בכתב או תוך שיחה עם מישהו קרוב.

  • עד כמה כהורים אתם יכולים לשים גבולות ולהיות עקביים?
  • עד כמה אתם נותנים לילד חופש ומרחב?
  • איך אתם מתמודדים עם מצבים של כעס וריבים?
  • האם אתם יכולים לעצור ולהסתכל על הדברים מנקודת המבט של הילד?
  • איך הקשר שלכם עם ההורים שלכם משפיע על ההורות אצלכם?
  • במה אופי הילד שלכם דומה לכם ובמה להורה/בן הזוג הנוסף?
  • איזה תכונה בילד או המתבגר שלכם מעצבנת אתכם, והאם היא קיימת אצל אחרים בסביבה הקרובה 
כל אלו קשורים כמובן למי אנחנו בתור בני אדם, פעמים רבות ילדים ומתבגרים מציבים בפנינו חלקים בעצמנו שאנו בקונפליקט איתם דרך התנהגות דומה או הפוכה לה. ובכך הם לעתים מקשים או מאתגרים את ההורים אבל גם מעניקים הזדמנות ללמידה והתפתחות כבני אדם. 
דרך מעניינת וחשובה ללמוד היא גם דרך התבוננות במערכות יחסים של אחרים מסביבנו, ביחסי הורה - ילד של השכנים, בני המשפחה, חברים, וכמובן ביחסים שיש והיו לנו כילדים להורים. פעמים רבות עוזר ומומלץ לעשות את התהליך עם אנשי מקצוע המומחים בהדרכת הורים ותוך כדי להבין וללמוד דברים וגם ליישם אותם מול הילדים באופן הדרגתי ונכון. לעתים מירוץ היום יום לא מאפשר פנאי לחשיבה על הדברים הללו ופגישות קבועות עם איש מקצוע מאפשרות את הזמן והמקום לעשות את זה.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם:


כתב מורן צמחוני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה