דפים

יום שלישי, 2 באפריל 2013

פתאום נהיה אבא


לפני זמן פנה אליי אב צעיר לתינוק בן 3 חודשים. הוא סיפר כי מאז נולד בנו, אשתו מסתגרת בתוך עצמה, מתלוננת שאינו מבין אותה ולא נותנת לו להתקרב אליה. כשהוא נמצא בבית, היא מעדיפה שהוא יטפל בתינוק ואומרת שהיא עייפה ורוצה לישון. הוא אינו יודע מה לעשות עם המצב החדש.

כשבדקנו יחד את מה שהעלה – הגענו להבנה כי הקושי הוא בעצם להתמודד עם השינוי המשמעותי שחל בתא המשפחתי עם המעבר מזוגיות להורות וההצטרפות של בנו למשפחה, שינוי בחיים ובתפקידים של האישה שהפכה לאם, בחיים ובתפקידים של  הגבר שהפך לאב וגם בחייהם כזוג.

רוב הנשים צריכות זמן כדי להסתגל למצב החדש של אימהות ובעיקר זקוקות למישהו שדרכו הן יוכלו לאוורר את רגשותיהן, שעליו יוכלו להישען במצוקתן וממנו יוכלו לקבל תחושה שהוא פרטנר במסע החדש שאליו יצאו והוא מוכן להיות שותף בתפקיד התובעני שלהן כהורה. הנוכחות של בן הזוג ותמיכתו יכולה לתת לאמהות לגיטימציה לחוסר הביטחון שלהן באימהותן ולאפשר להן להיכנס לתפקידן החדש בתחושה טובה יותר. יכול להיות שהן מצפות לתמיכה והבנה מבן הזוג שבעצמו עובר תהליך בו הוא זקוק להבנה והכוונה.

לכן, גם המעבר לאבהות עלול לכלול תקופה של דיכאון אותו חש הגבר, בעקבות אבדן החופש שלו, הצורך להיות בין זוג תומך ולתפקד במקביל כהורה. אבות צעירים רבים חשים תחושות דחק, חרדה, רגשות של קנאה בבת הזוג על הקשר שלה עם התינוק ואף כעס על התינוק שתפס את המקום בזמנה ובלבה של אשתו.

כל אלה הם שינויים משמעותיים שעוברים על בני זוג במעבר להורות. נדרשת הבנה רבה וסבלנות על מנת לצלוח בשלום את המשבר ההתפתחותי שמאפיין כניסה של ילד למשפחה. לעתים הסתגלות זו מתרחשת באופן "טבעי" או אינטואיטיבי, אבל בהרבה מקרים דרושים הדרכה  וליווי מקצועיים שיכולים לעזור לפתח מודעות למצב החדש ולהסתגל לשינוי שבני הזוג עוברים עם לידתו של ילד למשפחה.

כתב מנשה כהן, פסיכולוג קליני מומחה 

במצבים של לידת תינוק חדש למשפחה ואתגרים אחרים ניתן להיעזר במסגרת של  טיפול זוגי  או טיפול פסיכולוגי פרטני לאחד מבני הזוג, במקרים רבים מספיקה מסגרת קצרה של ייעוץ קצר טווח על מנת לשפר משמעותית את המצב, נשמח לסייע בכל נושא.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה