דפים

יום ראשון, 30 ביוני 2013

מחשבות על בילוי זמן (איכות) עם הילדים

הילד זקוק לנוכחות של הורה "לידו" וזה הדבר הבסיסי שמאפשר לילד לפתח התפתחות תקינה של העצמיות שלו, תחושה של בטחון בעצמו ובקיומו. 

הורים רבים היום עובדים שעות רבות ומרגישים צורך לפצות את הילדים (לרוב ע"י קניית מתנות או בילויים ואטרקציות כאשר יש זמן משותף) ולעתים מפספסים את הצורך הבסיסי של הילדים בזמן משותף עם ההורים.

ההורה צריך  להיות פנוי רגשית לילדיו ולא רק פנוי בזמן. ההורה יכול להחליט שהוא נמצא שעתיים ביום עם ילדיו אבל אם הוא אינו פנוי רגשית [ראשו נמצא בעבודה, בלימודים, בדברים שהוא ויתר עליהם כדי להיות אתם], אז הוא עשה רק את חצי הדרך לקראת זמן איכות עם ילדיו. יש לפנות במידת האפשר את הזמן מעניינים שאינם דחופים ושמפריעים לזמן המשותף שלכם. מבחינה זו זמן איכות הוא זמן משותף להורה ולילד, זמן של "להיות יחדיו".


תמונה מאתר ויקיפדיה
ניתן להתייחס ל 3 סוגי זמן משותף עם הילדים:
  1. יש צורך בזמן רק עם הילד, רק שלך ושלו ללא הפרעות: לשחק ביחד במשחק שהילד אוהב, ליצור ביחד יצירה כלשהי, לשוחח, לספר לו סיפור, וכיו"ב.
  2. בנוסף, ההורה יכול לשתף את הילד בעשייה שלו או שנדרשת עבור הבית כגון קניות, יציאה לסידורים, הכנת ארוחה ,עריכת שולחן האוכל, או בתחביבים של ההורה , כמו מוסיקה או תכנית בטלביזיה [כמובן לפי גיל הילד]
  3. נוכחות של ההורה ליד ילדיו באותו מרחב גם אם כל אחד מכם עושה דבר אחר, כך שהילד יכול לפנות אליכם לקבלת התייחסות במידת הצורך


שלושת אופני השיתוף והיחד הללו חיוניים, כי הם מפתחים אצל הילד בטחון בקיומו ובעולמו. גם הורה עסוק יכול להיות הורה טוב ולהיפתח לחוויה המשותפת עם ילדיו, אם הוא מסוגל להיות לא מנותק רגשית, מאחר שהילד יחוש שהוא מקבל ומחובר ושההורה נמצא אתו גם כאשר איננו נוכח פיזית לידו. אם הילד מרגיש שאתם מחוברים אליו הוא לא ירגיש בודד ומוזנח גם כשאינכם זמינים עבורו. והדבר נכון גם לגביכם. 


אולי יעניין אתכם לקרוא גם:

הקטע מובא מתוך מאמר של מנשה כהן ואלי פראשה בנושא דילמות בהורות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה