דפים

יום ראשון, 16 ביוני 2013

דפוסי חשיבה שגויים במצבי חרדה ולחץ

במצבים של חרדה ולחץ אנשים נוטים לחשוב בצורה מסוימת שעלולה רק להחריף את החרדה ולא מאפשרת לראות את המציאות כמו שהיא ולהתמודד איתה באופן מיטבי. כאשר מחשבות אלו חוזרות בתדירות גבוהה הן מקשות על התפקוד של האדם ויכולות לפגוע בקשרים עם הסובבים.

חלק מהתהליך של התמודדות עם מצבי חרדה ושיפור המודעות העצמית בכלל הוא בזיהוי דפוסי מחשבה לקויים והפחתת תדירותם או השפעתם עלינו. בפוסט זה אציג שני דפוסי חשיבה נפוצים.

  1. מחשבות אסון - Catastrophizing - בדפוסי חשיבה אלו אנשים נוטים לשים לב ולהתעכב בעיקר על התוצאות הגרועות ביותר של כל תרחיש וסיטואציה. במצב זה האדם נוטה להדגיש את הסיכויים שיקרה אסון או משהו רע שבמקרים רבים מוביל לתוצאות רעות נוספות ומתקשה לראות את האפשרויות האחרות אפילו שלעתים הן יותר סבירות. דוגמאות לכך הן אדם החרד מטיסות ומתעכב באפשרות שתהיה תקלה במטוס, הוא יתרסק ואולי ייהרג. דוגמא נוספת היא סטודנט אשר לומד למבחן ועסוק באפשרות שייכשל במבחן ובגלל זה לא יצליח לסיים את התואר.
  2. חשיבה דיכוטומית היא הנטייה לפרש אירועים באופן קיצוני, וכך בכל פעם שהמצב איננו ודאי או כאשר מתעוררת סכנה האדם האדם מתקשה לראות את המציאות נכונה ורואה את האפשרות לכישלון כבטוחה. זה מתבטא גם בחשיבה של הכול או כלום, למשל או שאני בטוח מצליח במבחן ומקבל 100 או שאני בטוח נכשל ומקבל 60. חשיבה זו מונעת מהאדם לראות את המורכבות והאפשרויות הרבות שיש בכל סיטואציה ומגבילה אותו בתפקוד לאורך זמן.
משהו מזה מוכר לכם אצלכם או בסביבה הקרובה?
הבנה של דפוסי החשיבה האישיים שלנו יכולה לעזור להתמודד טוב יותר עם בעיות ואתגרים ולשפר את איכות החיים.
טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לאדם לזהות את דפוסי החשיבה הלקויים, לקבל טכניקות להתמודדות עם מחשבות חרדה כמו גם להבין טוב יותר את הגורמים בעולם הפנימי אשר מובילים לכך.

אסטרטגיות לאושר - פסיכולוגיה חיובית


כתב מורן צמחוני
עובד סוציאלי קליני, מטפל בילדים, מתבגרים וצעירים
.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה