דפים

יום ראשון, 2 ביוני 2013

מהם רגשות הרסניים לפי הפסיכולוגיה הבודהיסטית

הספר רגשות הרסניים שכתב דניאל גולמן מציג דיאלוג מעניין בין עולם המדע המערבי ובין התפיסה הבודהיסטית ועמדת הדלאי למה לגבי הפסיכולוגיה האנושית והרגשות השונים אשר עולים בקרבנו. הספר מציג מאמרים וגישות בנוגע לחקר המוח והנוירולוגיה של הרגש לצד תובנות וכלים מהמסורת הבודהיסטית להבנת רגשות וניהולם בחיי היום יום.

בספר מתאר מתיה ריכאר מדען ונזיר בודהיסטי את הגישה הבודהיסטית לגבי רגשות הרסניים:
"איך הגישה הבודהיסטית מבחינה בין רגשות הרסניים לרגשות בונים? בעיקרון רגש הרסני שאותו אנו מכנים גם כגורם נפשי מסתיר או מאמלל הוא דבר שמפריע לתודעה לזהות את המציאות כפי שהיא. ברגש הרסני תמיד יהיה פער בין מראה הדברים לבין מהותם האמיתית. היאחזות מוגזמת - תשוקה, למשל - לא תאפשר לנו לראות את האיזון שבין האיכויות הנעימות והבלתי נעימות, ההורסות או הבונות של משהו או מישהו. היא גורמת לנו לראותו כמושלם במאה אחוז למשך פרק זמן מסוים ולכן היא גורמת לנו לרצות אותו. סלידה תסתיר מעינינו כמה מאיכויותיו החיוביות של הדבר ותגרום לנו לפתח יחס שלילי לחלוטין כלפיו - אז נרצה להרחיק אותו מאיתנו, להרוס אותו או לברוח ממנו."

"מצבי רגש כאלה פוגמים בכושר השיפוט של האדם, ביכולתו להעריך נכונה את טבע הדברים. זו הסיבה שאנו מכנים אותם 'מסתירים': הם מסתירים מאיתנו את טבעם האמיתי של הדברים. בסופו של דבר הם מסתירים מאיתנו הערכה עמוקה יותר של טבע הדברים, את היותם בני חלוף או קבועים, בעלי תכונות מהותיות או חסרים אותן. לכן הם מסתירים בכל הרמות. מכאן רגשות מסתירים פוגעים בחופש שלנו משום שהם יוצרים שרשראות של מחשבות אשר מחייבות אותנו לחשוב, לדבר ולפעול באופן מוטעה."

הפסיכולוגיה הבודהיסטית מכילה ידע נרחב ומעמיק בנוגע להתנהגות, מחשבות ורגשות ונותנת כלים להתמודדות עם מצבים פסיכולוגיים שונים, זוהי רק טעימה קטנה בנושא. נרחיב על הנושא בפוסטים נוספים בהמשך.


אולי יעניין אתכם לקרוא גם:
אני חושב אני לא קיים 
משמעות הסבל
על הקשבה וקשיבות
אסטרטגיות לאושר לפי הפסיכולוגיה החיובית



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה